Інформатика 9 клас

Вітаю, мої любі дев'ятикласники! 

Ми знову розпочинаємо навчатися, частина уроків буде дистанційно, тому хочу нагадати певні правила:

  • уроки проходять згідно розкладу;
  • крім перегляду презентацій, відео або інших матеріалів до уроку на блозі, необхідно працювати з підручником;
  • файли з виконаними завданнями пересилати на мою електронну скриньку sasha13viktorivna@gmail.com, якщо виникають питання можете зателефонувати 098 238 59 44
  • запропоновані тестові завдання будуть доступні лише до наступного уроку, тому старайтеся все виконувати вчасно;
  • якщо не маєте можливості виконувати завдання практичної частини (немає комп'ютера, програми) не хвилюйтеся. Добре опрацьовуйте теоретичний матеріал, тести будуть саме по теорії. А з практичними завданнями попрацюємо разом.

9- А 16 травня 2023 року        9- Б 19 травня 2023 року

Тема: Виконання індивідуального  навчального проекту.

Перегляньте навчальне відео.


Продовжуємо роботу над проектом.

9- А 15 травня 2023 року        9- Б 18 травня 2023 року

Тема: Виконання індивідуального  навчального проекту.

Перегляньте навчальне відео.



Продовжуємо роботу над проектом.

9- А 2 травня 2023 року        9- Б 5 травня 2023 року

Тема: Виконання індивідуального  навчального проекту.

Перегляньте навчальне відео  попередніх уроків.

Продовжуємо роботу над проектом.


9-А 1 травня 2023 року        9- Б 4 травня 2023 року

Тема: Добір засобів опрацювання даних. Добір засобів подання результатів навчального проекту.

Перегляньте навчальне відео 

Продовжуємо роботу над проектом

Виконання індивідуальних і групових навчальних проєктів

 9-А 18 квітня 2023 року        9-Б  22квітня 2023 року

Тема: Розв'язування компетентнісних задач.

Перегляньте навчальне відео

Опрацюйте п.31, с.205, завдання 3, 4.


9-А 17 квітня 2023 року        9-Б  21квітня 2023 року

Тема: Розв'язування компетентнісних задач.

Перегляньте навчальне відео

Опрацюйте п.31, с.205, завдання 1, 2.

ТЕМА "Розв'язування компетентнісних задач та виконання навчальних проектів"


9-А 4 квітня 2023 року      9-Б 7 квітня 2023 року

Виконайте завдання практичної роботи.

Виконайте завдання тесту

9-А 3 квітня 2023 року      9-Б 6 квітня 2023 року

Тема: Розробка та тестування програмного рішення.

Перегляньте навчальне відео


Опрацюйте теоретичний матеріал
Виконайте завдання тесту


9-А 14 березня 2023 року      9-Б 17 березня 2023 року

Тема: Упорядкування та пошук даних у лінійній таблиці.

Перегляньте навчальне відео

Опрацюйте теоретичний матеріал

Як упорядковувати дані в лінійній таблиці?
Для розв’язування багатьох задач зручно спочатку впорядкувати дані за певною ознакою. Наприклад, пошук елемента в масиві чи списку мож­на значно прискорити, якщо відповідні дані впорядковані. При цьому ознакою такого впорядкування може бути за зростанням (якщо значен­ня елементів не повторюються), за неспаданням (якщо значення елемен­тів можуть повторюватись), за спаданням, за незростанням.
Правило (ознака), за яким виконують впорядкування елементів, на­зивають ключем впорядкування. У словниках ключами є слова, впоряд­ковані в лексикографічному порядку (тобто відповідно до порядку літер в алфавіті). Список учнів впорядковано за ключем, що відповідає їх номеру в алфавітній книзі школярів. Дати переважно впорядковуються за клю­чем «рррр.мм.дд», де рррр — рік, мм — місяць, дд — день. Основним при організації впорядкування є визначення відношення порядку на множи­ні елементів, яка впорядковується, тобто для будь-яких двох елементів цієї множини важливо визначити, який з них слідує за іншим, передує іншому або що вони збігаються.
Є багато різних методів впорядкування, які відрізняються один від одного ступенем ефективності. Ступінь ефективності враховує кількість порівнянь та кількість обмінів, які виконано під час впорядкування: що меншою є така кількість, то ефективнішим є метод впорядкування.
Розглянемо один з методів впорядкування лінійної таблиці — метод вибору. За таким методом спочатку з набору з довільним розташуван­ням елементів вибирають елемент із найменшим значенням і виконують його взаємозаміну зі значенням у першій клітинці таблиці, — таким чи­ном у першій клітинці таблиці розташовується найменше значення вміс­ту клітинок таблиці. Далі знаходять елемент із найменшим значенням з решти п - 1 елементів і виконують його взаємозаміну з вмістом клітинки з номером два і т. д. Потім розглядаються елементи, що лишилися, серед яких знову знаходять найменший, який потім міняють місцями з вмістом третьої клітинки. Таким чином, для прикладу таблиці з 5 елементів, яка містить значення довжини п’яти олівців, послідовно розглядають чотири різні набори олівців (чотири таблиці, що мають різну довжину): у першому наборі було п’ять елементів, у другому — чотири, у третьому — три, у четвертому — два. З кожним набором елементів виконують однакові дії:
  • у наборі вибирають найменший елемент, запам’ятовують його номер у такому наборі (таблиці);
  • знайдений найменший елемент міняють місцями з першим елементом набору, що розглядається.
Приклад упорядкування лінійної таблиці з 5 цілих чисел продемон­стровано на малюнку, де жовтим кольором виділено найменший елемент серед елементів, що залишаються для перегляду на кожному кроці, стрілками — порядок обміну елементами.
Зверніть увагу на те, що хоча лінійна таблиця має п’ять елементів, достатньо 4 рази знайти найменше значення елементів з іще не впоряд­кованої частини лінійної таблиці та обміняти його місцями зі значенням першого із ще не впорядкованої частини масиву елементів.
Як прискорити пошук елемента в лінійній таблиці?
Якщо невідомо, які дані зберігаються в лінійній таблиці, то прискорити пошук елемента, що відповідає певній умові, у програмах мовою програму­вання Free Pascal неможливо. Якщо заздалегідь відомі деякі ознаки даних, серед яких ведеться пошук, наприклад таблиця впорядкована, можна суттє­во скоротити час роботи, застосовуючи спеціальні методи пошуку.
Одним з методів пошуку, більш ефективним, ніж лінійний, є бінар­ний (двійковий) пошук, який називається також методом ділення на­впіл. При його використанні на кожному кроці область пошуку скорочу­ється вдвічі.
Для ознайомлення із цим методом доцільно уточнити властивості еле­ментів таблиці — вони мають бути впорядковані за зростанням. Позна­чимо шуканий елемент масиву (списку) змінною х.
Можливі два випадки:
  • якщо х менший від елемента, розташованого посередині масиву (списку), тоді завдяки впорядкованості таблиці можна не розглядати всі елементи, розташовані правіше від середнього, і застосувати цей метод до лівої половини таблиці;
  • якщо х більший від елемента, розташованого посередині масиву (списку), тоді, міркуючи аналогічно, можна виключити з розгляду ліву половину таблиці й застосувати цей метод до його правої частини.
Таким чином, на кожному кроці відсікається та частина таблиці, де не може бути знайдено заданий елемент х.
Розглянемо суть методу на прикладі. Наприклад, знайдемо, чи є серед елементів таблиці з іменем а з 10 цілих чисел, впорядкованих за зростанням, значення х = 6
          Знайдемо номер елемента, що міститься посередині таблиці: m = 5. Оскільки 6 < а[5], то далі розглядаються лише елементи, індекси яких менші ніж 5. Про інші елементи можна відразу сказати, що вони більші за х, оскільки таблиця впорядкована за зростанням, і тому правіше від а[5] шуканого елемента немає. Далі розглядатимемо тільки елементи та­блиці від а[1] до а[4], знаходимо індекс середнього елемента цієї частини: m = 2, і порівнюємо задане число 6 з елементом а[2].
          Виявляється, що 6 > а[2]. Це означає, що необхідно розглядати праву частину цієї половини таблиці від а[3] до а[4]. Знову знаходимо індекс се­реднього елемента m = 3 й порівнюємо його із шуканим: а[3] = 6. Елемент m знайдено — його номер 3.

Виконайте практичне завдання .
Вправа 3  ст. 135  
Вправа 4, ст. 137

Домашнє завдання

Підручник п. 18.3-18.4    ст. 134-138

9-А 13 березня 2023 року      9-Б 16 березня 2023 року

Тема: Алгоритми опрацювання табличних величин: пошук  елемента з найбільшим або найменшим значенням.

Опрацюйте матеріали до уроку. Виконайте завдання. Файли робіт надішліть на мою електронну скриньку sasha13viktorivna@gmail.com

9-А 28 лютого 2023 року      9-Б 3 березня 2023 року

Алгоритми опрацювання табличних величин: знаходження суми значень елементів; суми або кількості значень елементів, що задоволюняють заданим умовам.

Перегляньте навчальне відео 


Опрацюйте навчальний матеріал, зробіть конспект у зошитах.

Виконайте завдання тесту  


9-А 27 лютого 2023 року      9-Б 2 березня 2023 року

Алгоритми опрацювання табличних величин

Перегляньте навчальне відео 


Опрацюйте навчальний матеріал, зробіть конспект у зошитах.


9-А 21 лютого 2023 року      9-Б 24 лютого2023 року

Візуалізація елементів табличної величини за допомогою графічних примітивів. Елемент керування "Багаторядкове текстове поле".

 Опрацюйте навчальний матеріал, зробіть конспект у зошитах.

Виконайте завдання тесту  


9-А 20 лютого 2023 року      9-Б 23лютого2023 року

Уведення та виведення табличних величин.

 Опрацюйте навчальну презентацію , зробіть конспект у зошитах.  

9-А  14 лютого 2023 року      9-Б 17 лютого2023 року

Виконання індивідуальних і групових навчальних проєктів.

 Опрацюйте навчальну презентацію попереднього уроку.  

Продовжуйте  роботу над проєктом. Бажаю успіху!

9-А  13 лютого 2023 року      9-Б 16 лютого2023 року

Виконання індивідуальних і групових навчальних проєктів.

 Опрацюйте навчальну презентацію.  

Зробіть конспект у зошитах. Оберіть тему проєкту. Складіть план реалізації, розпочинайте роботу над проєктом. Бажаю успіху!



9-А  31 січня 2023 року      9-Б 3 лютого2023 року

Запити на вибірку даних.

 Опрацюйте навчальну презентацію.  

Зробіть конспект у зошитах. Виконайте завдання тесту.

9-А  30 січня 2023 року      9-Б 2 лютого2023 року

Впорядкування, пошук і фільтрування даних.

Опрацюйте навчальну презентацію.

Зробіть конспект у зошитах. Виконайте завдання тесту.


9-А  17 січня 2023 року      9-Б 20 січня 2023 року

Реляційні бази даних, їхні об'єкти

Перегляньте навчальне відео

Опрацюйте матеріал підручника с.178-181, дайте відповіді на питання тесту


9-А  16 січня 2023 року      9-Б 19 січня 2023 року

Поняття бази даних і систем керування базами даних, їх призначеня.

Перегляньте навчальне відео


Опрацюйте теоретичний матеріал. Зробіть конспект у зошитах. Опрацюйте матеріал підручника с.166-175, дайте відповідь на питання1, 2, с.176







9-А  20 грудня2022 року      9-Б 23 грудня 2022 року

Виконання індивідуальних та групових навчальних проектів.

Розробіть план навчального проекту, виберіть один з об'єктів дослідження відповідно до мети, засоби опрацювання даних і форму подання результатів та виконайте проект з інформатики:


Тема: Тенета Інтернету.


Мета: узагальнити відомості про мережу Інтернет, історію, апаратні засоби мережі, сервіси Інтернету, значення для людини.


Тема: Намалюй свою мрію.

Мета: дослідити види комп'ютерної графіки, засоби для побудови зображень різних видів, створити галерею малюнків, розмістивши її на сайті.


Тема: Вернісаж моделей.


Мета: представити зразки комп'ютерних моделей об'єктів, що створено з використанням різних програмних засобів.


Форма подання результатів: презентація.


Тема: Галерея діаграм.


Мета: розглянути види діаграм для візуалізації числових даних, створити зразки діаграм засобами середовища програмування.


Форма подання результатів: публікація.


Тема: Чи потрібен автомобілю водій?


Мета: дослідити вплив інформаційних технологій в автомобілебудуванні та перспективи побудови автомобіля, що буде рухатися без людини-водія.


Тема: Інформаційне суспільство – розвиток чи занепад?


Мета: з'ясувати позитивні та негативні сторони розвитку сучасного суспільства.


Тема: Як бути успішним у суспільстві знань?


Мета: з'ясувати вимоги до компетентностей людини в сучасному суспільстві.


Тема: Мої права в соціальних мережах.


Мета: дослідити особливості застосування законодавства про інтелектуальну власність та авторські права під час спілкування в соціальних мережах.


Тема: Фантастика та Інтернет.


Мета: дослідити виконання передбачень письменників-фантастів у засобах Інтернету.


Тема: Що мені загрожує в Інтернеті?


Мета: дослідити ризики, пов'язані з використанням Інтернету.


Тема: Сервіси Інтернету: як ми їх використовуємо.


Мета: дослідити популярність сервісів Інтернету серед учнів 9-х класів і з'ясувати причини такої популярності.


Тема: Комп'ютер і здоров'я.


Мета: дослідити вплив сучасних комп'ютерів і різноманітних комп'ютерних гаджетів на здоров'я людини, з'ясувати засоби профілактики негативного впливу на здоров'я.


Тема: Сім разів ві.мір, а один раз відріж, або Навіщо потрібно моделювання?


Мета: дослідити роль моделювання в розвитку сучасних технологій.


Тема: Павутиння комп'ютерних мереж, або Як навчатися в Інтернеті.


Мета: дослідити та скласти перелік ресурсів Інтернету для навчання учнів 9-х класів.


Тема: Комп'ютерна залежність і учні нашої школи.


Мета: провести дослідження часу, який витрачають учні 9-11-х класів школи для різних видів робіт з комп'ютером.


Тема: Я йду купувати комп'ютер.


Мета: дослідити, від чого залежить вибір нового комп'ютера, запропонувати на основі дослідження значення властивостей комп'ютера для домашньої роботи учня 9-го класу.


Тема: Сімейний архів: як зберегти пам'ять поколінь.


Мета: дослідити надійність засобів зберігання даних (за матеріалами комп'ютерних лабораторій і дослідників) і програмних засобів для надійного зберігання та відновлення даних.


Тема: Що презентує презентація?


Мета: дослідити засоби створення та опрацювання презентацій, зробити їх порівняння та визначити, для яких випадків їх краще створювати.


Тема: Публікації в школі.


Мета: дослідити, які публікації створюють учителі та учні в школі та які засоби для цього використовують. Запропонувати рекомендації щодо оптимального використання засобів створення публікації.


Тема: Векторна графіка в школі.


Мета: дослідити, для створення яких зображень у школі можуть використовуватися засоби векторної графіки.


9-А  19 грудня2022 року      9-Б 22 грудня 2022 року

Розв'язування задач з фізики, хімії, математики та інших дисциплін засобами табличного процесора.

Перегляньте навчальне відео




Опрацюйте матеріал підручника с.70-117, виконайте завдання відповідно до інструкцій.  Файли з роботами надсилайте на мою електронну скриньку.











9-А  21 листопада 2022 року      9-Б 17 листопада 2022 року

Призначення й використання логічних функцій табличного процесора. Умовне форматування.

Перегляньте навчальне відео


Опрацюйте матеріал підручника с.70-76, виконайте вправу 2 на с.77. Файли заготовки тут. Файли з роботамт надсилайте на мою електронну скриньку.































































9-А  24 жовтня 2022 року      9-Б 27 жовтня 2022 року

Текстові об'єкти та їх редагування.

Перегляньте навчальне відео



 Зробіть конспект у зошитах.

Використовуємо підручник

Опрацювати с.221

Для телефонів можна використовувати додаток Prisma 3D
Перегляньте навчальне відео

9-А  18 жовтня 2022 року      9-Б 21 жовтня 2022 року

Вершини, ребра, грані. Графічні текстури.

Опрацюйте матеріали до уроку за посиланням.

 Зробіть конспект у зошитах.

Використовуємо підручник

Опрацювати с.218-220


9-А  17 жовтня 2022 року      9-Б 20 жовтня 2022 року

Додавання тривимірних примітивів. Переміщення, масштабування, обертання об'єктів. 

Перегляньте навчальне відео

 Зробіть конспект у зошитах.

Використовуємо підручник

Опрацювати с.210-212


9-А  11 жовтня 2022 року      9-Б  14 жовтня 2022 року

Класифікація програм для роботи тривимірною графікою. 

Опрацюйте навчальну презентацію. Зробіть конспект у зошитах.

Використовуємо підручник

Опрацювати с.50-54


9-А  10 жовтня 2022 року      9-Б  13 жовтня 2022 року

Тривимірна графіка. Принципи тривимірної навігації

Долучайтеся до онлайн уроку за посиланням

Опрацюйте навчальну презентацію. Зробіть конспект у зошитах.

Використовуємо підручник

Опрацювати с.45-48


9-А  04 жовтня 2022 року      9-Б   06 жовтня 2022 року

Класифікація загроз безпеці та пошкодження даних у комп’ютерних системах. Загрози, що виникають при роботі в Інтернеті



Долучайтеся до онлайн уроку за посиланням

Опрацюйте навчальну презентацію. Зробіть конспект у зошитах.

Використовуємо підручник

Опрацювати с.32-35


9-А 26 вересня 2022 року      9-Б   23 вересня 2022 року


Опрацюйте презентацію. Зробіть конспект у зошити

9-А 20вересня 2022 року      9-Б   23 вересня 2022 року

Тема: Захист данихю Шкідливі програми, їх типи, принципи дії і боротьба з ними.

Опрацюйте опорний конспект. Виконайте завдання.


9-А 19 вересня 2022 року      9-Б   22 вересня 2022 року

Тема: Захист данихю Шкідливі програми, їх типи, принципи дії і боротьба з ними.

Опрацюйте опорний конспект. Виконайте завдання.


06 вересня 2022 року

Тема: Стиснення та архівування даних. Види стиснення даних. Архіватори. Типи архівних файлів. Резервне копіювання даних. Операції над архівами.

Перегляньте навчальне відео



Опрацюйте навчальну презентацію, зробіть конспект у зошитах


05 вересня 2022 року

Тема:Класифікація програмного забезпечення. Операційні системи, їхні різновиди. Драйвери. Ліцензії на програмне забезпечення, їх типи. Поняття інсталяції та деінсталяції програмного забезпечення.

Опрацюйте навчальну презентацію, зробіть конспект у зошитах



24 травня 2022 року

Тема: Захист навчального проекту  навчального проекту.


Готові проекти скиньте на мою електронну скриньку sasha13viktorivna@gmail.com.

Захист проектів буде в онлайн форматі 30 травня. Час вкажу додатково.

23 травня 2022 року

Тема: Виконання індивідуального  навчального проекту.

Перегляньте навчальне відео  попередніх уроків.

Продовжуємо роботу над проектом. Чекаю на проміжні результати.

17 травня 2022 року

Тема: Виконання індивідуального  навчального проекту.

Перегляньте навчальне відео  попередніх уроків.

Продовжуємо роботу над проектом. Чекаю на проміжні результати.

16 травня 2022 року

Тема: Виконання індивідуального  навчального проекту.

Перегляньте навчальне відео  попередніх уроків.

Продовжуємо роботу над проектом. Чекаю на проміжні результати.

10 травня 2022 року

Тема: Виконання індивідуального  навчального проекту.

Перегляньте навчальне відео  попередніх уроків.

Продовжуємо роботу над проектом. Чекаю на проміжні результати.


3 травня 2022 року

Тема: Виконання індивідуального  навчального проекту.

Перегляньте навчальне відео  попередніх уроків.

Продовжуємо роботу над проектом.


2 травня 2022 року

Тема: Добір засобів опрацювання даних. Добір засобів подання результатів навчального проекту.

Перегляньте навчальне відео 

Продовжуємо роботу над проектом


6 квітня 2022 року

Тема: Вибір теми проекту. Визначення проблеми, теми та завдань проекту, розподіл ролей і планування колективної діяльності.

Оскільки ми починаємо роботу над колективним проектом, то маємо всі разом спілкуватися. Долучайтеся до онлайн уроку о 14.15 за посиланням 

Посилання на відеодзвінок: https://meet.google.com/cff-opus-ecv

Опрацюйте п.32, с.207-208.


25 квітня 2022 року

Тема: Розв'язування компетентнісних задач.

Перегляньте навчальне відео

Опрацюйте п.31, с.206, завдання 5,6.


19 квітня 2022 року

Тема: Розв'язування компетентнісних задач.

Перегляньте навчальне відео


Опрацюйте п.31, с.205, завдання 3, 4.


18 квітня 2022 року

Тема: Розв'язування компетентнісних задач.

Перегляньте навчальне відео



Опрацюйте п.31, с.205, завдання 1, 2.

ТЕМА "Розв'язування компетентнісних задач та виконання навчальних проектів"


12 квітня 2022 року

Тема: Підготовка звіту та презентації проекту.

 Долучайтеся до онлайн уроку о 14.15 за посиланням 

Посилання на відеодзвінок: https://meet.google.com/cff-opus-ecv

11 квітня 2022 року

Тема: Збір та аналіз відгуків користувачів програми.

 Долучайтеся до онлайн уроку о 13.30 за посиланням 

Посилання на відеодзвінок: https://meet.google.com/cff-opus-ecv



5 квітня 2022 року

Тема: Розробка та тестування програмного рішення.

 Долучайтеся до онлайн уроку о 14.15 за посиланням 

Посилання на відеодзвінок: https://meet.google.com/cff-opus-ecv


4 квітня 2022 року

Тема: Розробка та тестування програмного рішення.

Перегляньте навчальне відео


Зробіть конспект у зошитах.

29 березня 2022 року

Тема: Визначення теми програмного проекту.

Оскільки ми починаємо роботу над  проектом, то маємо всі разом спілкуватися. Долучайтеся до онлайн уроку о 14.15 за посиланням 

Посилання на відеодзвінок: https://meet.google.com/cff-opus-ecv

28 березня 2022 року

Тема: Складання і виконання алгоритму пошуку значень у таблиці..

Перегляньте навчальне відео


Виконайте завдання у відповідності до інструкції у відео.



22 березня 2022 року

Тема: Упорядкування та пошук даних у лінійній таблиці.

Перегляньте навчальне відео

Опрацюйте теоретичний матеріал
Як упорядковувати дані в лінійній таблиці?
Для розв’язування багатьох задач зручно спочатку впорядкувати дані за певною ознакою. Наприклад, пошук елемента в масиві чи списку мож­на значно прискорити, якщо відповідні дані впорядковані. При цьому ознакою такого впорядкування може бути за зростанням (якщо значен­ня елементів не повторюються), за неспаданням (якщо значення елемен­тів можуть повторюватись), за спаданням, за незростанням.
Правило (ознака), за яким виконують впорядкування елементів, на­зивають ключем впорядкування. У словниках ключами є слова, впоряд­ковані в лексикографічному порядку (тобто відповідно до порядку літер в алфавіті). Список учнів впорядковано за ключем, що відповідає їх номеру в алфавітній книзі школярів. Дати переважно впорядковуються за клю­чем «рррр.мм.дд», де рррр — рік, мм — місяць, дд — день. Основним при організації впорядкування є визначення відношення порядку на множи­ні елементів, яка впорядковується, тобто для будь-яких двох елементів цієї множини важливо визначити, який з них слідує за іншим, передує іншому або що вони збігаються.
Є багато різних методів впорядкування, які відрізняються один від одного ступенем ефективності. Ступінь ефективності враховує кількість порівнянь та кількість обмінів, які виконано під час впорядкування: що меншою є така кількість, то ефективнішим є метод впорядкування.
Розглянемо один з методів впорядкування лінійної таблиці — метод вибору. За таким методом спочатку з набору з довільним розташуван­ням елементів вибирають елемент із найменшим значенням і виконують його взаємозаміну зі значенням у першій клітинці таблиці, — таким чи­ном у першій клітинці таблиці розташовується найменше значення вміс­ту клітинок таблиці. Далі знаходять елемент із найменшим значенням з решти п - 1 елементів і виконують його взаємозаміну з вмістом клітинки з номером два і т. д. Потім розглядаються елементи, що лишилися, серед яких знову знаходять найменший, який потім міняють місцями з вмістом третьої клітинки. Таким чином, для прикладу таблиці з 5 елементів, яка містить значення довжини п’яти олівців, послідовно розглядають чотири різні набори олівців (чотири таблиці, що мають різну довжину): у першому наборі було п’ять елементів, у другому — чотири, у третьому — три, у четвертому — два. З кожним набором елементів виконують однакові дії:
  • у наборі вибирають найменший елемент, запам’ятовують його номер у такому наборі (таблиці);
  • знайдений найменший елемент міняють місцями з першим елементом набору, що розглядається.
Приклад упорядкування лінійної таблиці з 5 цілих чисел продемон­стровано на малюнку, де жовтим кольором виділено найменший елемент серед елементів, що залишаються для перегляду на кожному кроці, стрілками — порядок обміну елементами.
Зверніть увагу на те, що хоча лінійна таблиця має п’ять елементів, достатньо 4 рази знайти найменше значення елементів з іще не впоряд­кованої частини лінійної таблиці та обміняти його місцями зі значенням першого із ще не впорядкованої частини масиву елементів.
Як прискорити пошук елемента в лінійній таблиці?
Якщо невідомо, які дані зберігаються в лінійній таблиці, то прискорити пошук елемента, що відповідає певній умові, у програмах мовою програму­вання Free Pascal неможливо. Якщо заздалегідь відомі деякі ознаки даних, серед яких ведеться пошук, наприклад таблиця впорядкована, можна суттє­во скоротити час роботи, застосовуючи спеціальні методи пошуку.
Одним з методів пошуку, більш ефективним, ніж лінійний, є бінар­ний (двійковий) пошук, який називається також методом ділення на­впіл. При його використанні на кожному кроці область пошуку скорочу­ється вдвічі.
Для ознайомлення із цим методом доцільно уточнити властивості еле­ментів таблиці — вони мають бути впорядковані за зростанням. Позна­чимо шуканий елемент масиву (списку) змінною х.
Можливі два випадки:
  • якщо х менший від елемента, розташованого посередині масиву (списку), тоді завдяки впорядкованості таблиці можна не розглядати всі елементи, розташовані правіше від середнього, і застосувати цей метод до лівої половини таблиці;
  • якщо х більший від елемента, розташованого посередині масиву (списку), тоді, міркуючи аналогічно, можна виключити з розгляду ліву половину таблиці й застосувати цей метод до його правої частини.
Таким чином, на кожному кроці відсікається та частина таблиці, де не може бути знайдено заданий елемент х.
Розглянемо суть методу на прикладі. Наприклад, знайдемо, чи є серед елементів таблиці з іменем а з 10 цілих чисел, впорядкованих за зростанням, значення х = 6
          Знайдемо номер елемента, що міститься посередині таблиці: m = 5. Оскільки 6 < а[5], то далі розглядаються лише елементи, індекси яких менші ніж 5. Про інші елементи можна відразу сказати, що вони більші за х, оскільки таблиця впорядкована за зростанням, і тому правіше від а[5] шуканого елемента немає. Далі розглядатимемо тільки елементи та­блиці від а[1] до а[4], знаходимо індекс середнього елемента цієї частини: m = 2, і порівнюємо задане число 6 з елементом а[2].
          Виявляється, що 6 > а[2]. Це означає, що необхідно розглядати праву частину цієї половини таблиці від а[3] до а[4]. Знову знаходимо індекс се­реднього елемента m = 3 й порівнюємо його із шуканим: а[3] = 6. Елемент m знайдено — його номер 3.

Виконайте практичне завдання .
Вправа 3  ст. 135  
Вправа 4, ст. 137

Домашнє завдання
Підручник п. 18.3-18.4    ст. 134-138



21 березня 2022 року

Тема: Алгоритми опрацювання табличних величин: пошук  елемента з найбільшим або найменшим значенням.

Опрацюйте матеріали до уроку. Виконайте завдання. Файли робіт надішліть на мою електронну скриньку sasha13viktorivna@gmail.com


15 березня 2022 року

Тема: Алгоритми опрацювання табличних величин: пошук заданого елемента.

Перегляньте навчальне відео

Зробіть конспект.

 Домашнє завдання Повторити матеріал підручника п.15.1-16.3


14 березня 2022 року

Тема: Складання і виконання алгоритмів знаходження сум і кількостей значень елементів табличних величин за заданими умовами у навчальному середовищі програмування

Перегляньте навчальне відео




Виконайте завдання відповідно до інструкції

    Домашнє завдання Повторити матеріал підручника п.15.1-16.3















1 червня 2021 року

Тема "Можливості табличного процесора. Створення випадних списків"


Перегляньте навчальне відео




16 квітня 2021 року

Тема "Знаходження мінімального та максимального значення списку." 

Опрацюйте навчальний матеріал, зробіть конспект та виконайте останні три вправи.


Найбільший елемент



Задача 1. Знайти максимальний елемент списку

spysok=[1,5,-2,8,0,9,-3,6,4,-5]
big=spysok[0]
for element in spysok:
    if element>big:
        big=element
print ("Найбільший елемент=",big)


Задача 2. Знайти номер максимального елемента списку

spysok=[1,5,-2,8,0,9,-3,6,4,-5]
big=spysok[0]
number=0
for nomer in range(len(spysok)):
    if spysok[nomer]>big:
        big=spysok[nomer]
        number=nomer
print ("Найбільший елемент=",big)
print ("Номер найбільшого=",number)
Зверніть увагу на те, що перебирати елементи списку можна двома способами:

for element in spysok:

   if element>big:

        big=element

АБО

for nomer in range(10):

   if spysok[nomer]>big:

        big=spysok[nomer]

У таких записах element та spysok[nomer] позначають елементи списку. Водночас із запису spysok[nomer] ми можемо дізнатись ще й номер цього елемента. У записі element цю інформацію отримати не можна.


 У мові Python передбачено стандартні функції пошуку максимального елемента (max) та номера елемента з певним значенням (index). Тож дві попередні задачі можна розв'язати так:

spysok=[1,5,-2,8,0,9,-3,6,4,-5]
print("Найбільший елемент=",max(spysok))
print ("Номер найбільшого=",spysok.index(max(spysok)))

Дослідіть, що відбувається, якщо у списку кілька елементів мають максимальне значення.

Функція spysok.count(a) визначає кількість елементів а у списку spysok.


Задача 3. Знайти різницю між найбільшим та найменшим елементами списку

Наприклад:
5   і     2		різниця: 3
5   і     -2		різниця: 7
-5  і     -2		різниця: 3
Абсолютне значення - abs(значення)


Задача 4. Знайти відстань між розташуванням найбільшого та найменшого елементів списку



Задача 5. Поміняти місцями найбільший та найменший елементи списку



Задача 6. Знайти номери всіх максимальних елементів списку



13 квітня 2021 року

Тема "Зміна, видалення та знаходження заданих елементів списку" 


Опрацюйте навчальний матеріал, зробіть конспект та виконайте останні чотири вправи.


Список - це cтруктура даних, яка зберігає набір елементів. У мові Python список може містити елементи різних типів, і не потрібно попередньо оголошувати розмір такого списку.

Доступ до окремих елементів списку здійснюється через вказання імені списку і порядкового номера (індекса) конкретного елемента у квадратних дужках. Варто пам'ятати, що нумерація починається з нуля. Можна також нумерувати елементи списку від'ємними числами (з кінця списку).





Задача 1. Створити список з 10 випадкових елементів (від -10 до 10) і надрукувати його.


import random
spysok=[]
for i in range(10):
    k=random.randint(-10,10)
    spysok.append(k)
print (spysok)

print ("Другий спосіб організації друку")
for element in spysok:
    print (element)

print ("Третій спосіб організації друку")
for nomer in range(10):
    print (spysok[nomer])

Порівняйте результат друкування першим, другим та третім способом. Оберіть той, який для вас найзручніший. Проте пам'ятайте, що для різних задач оптимальним може бути інший спосіб. Крім того, при використанні систем автоматизованої перевірки задач, потрібно враховувати в першу чергу їхні вимоги, а не власні побажання.


Задача 2. Створити список з 10 випадкових елементів (від -10 до 10). Надрукувати лише додатні з них.

Задача схожа до першої. Проте, у першій задачі ми друкували всі елементи списку, а тут - перед тим, як друкувати потрібно перевірити, чи цей елемент є додатним. 

1) За допомогою циклу перебираємо всі елементи.

2) Якщо елемент більший нуля, то друкуємо його.

Не забуваємо про відступи! Команди FOR та IF потребують відступів та двокрапок. 

import random
spysok=[]
for i in range(10):
    k=random.randint(-10,10)
    spysok.append(k)
print (spysok)

print ("Додатні")
for nomer in range(10):
    if spysok[nomer]>0:
        print (spysok[nomer], end=' ')


Задача 3. Створити список з 10 випадкових елементів (від -10 до 10). Знайти суму цих елементів.


Щоб знайти суму елементів списку, потрібно:

1) Створити змінну, яка буде накопичувати суму, наприклад s. На початку ініціалізувати її значення, s=0

2) За допомогою циклу перебираємо усі елементи списку. Можна це робити за номерами чи за самими елементами.

3) У циклі додаємо до змінної s кожен елемент, який розглядаємо.

4) Після завершення циклу друкуємо результат, тобто значення змінної s.

import random
spysok=[]
for i in range(10):
    k=random.randint(-10,10)
    spysok.append(k)
print (spysok)

s=0
for nomer in range(10):
    s=s+spysok[nomer]
print("Сума=",s)


Задача 4. Створити список з 10 випадкових елементів (від -10 до 10). Змінити знак для всіх елементів списку.

1) За допомогою циклу перебираємо всі елементи. У цій задачі необхідно перебирати елементи за їх номерами, оскільки потрібно буде змінювати значення цих елементів.

2) У циклі змінюємо знак елемента: spysok[nomer] = - spysok[nomer]

3) Друкуємо список з оновленими значеннями

import random
spysok=[]
for i in range(10):
    k=random.randint(-10,10)
    spysok.append(k)
print (spysok)

print ("Зміна знаку")
for nomer in range(10):
    spysok[nomer]=-spysok[nomer]
print (spysok)

Задача 5. Створити список з 10 випадкових елементів (від -10 до 10). Надрукувати елементи списку у зворотньому порядку.

У циклі перебираємо номери елементів списку, але не у прямому порядку (від 0 до 9), а у зворотньому: range(9,-1,-1). Нагадаємо, що в range вказуємо початкове значення, кінцеве значення (не включно) та крок зміни. Таким чином, щоб отримати значення від 9 до 0, необхідно починати з 9, завершувати -1 (не включно), і змінювати значення на -1.

Існує функція зміни порядку елементів списку на протилежний: spysok.reverse()


Задача 6. Створити список з 10 випадкових елементів (від -10 до 10). Знайти суму, кількість та середнє арифметичне окремо додатніх та від'ємних елементів списку


Задача 7. Створити список з 10 випадкових елементів (від -10 до 10). Збільшити значення усіх елементів списку удвічі. Знайти суму, кількість та середнє арифметичне окремо додатніх та від'ємних елементів та порівняти з відповідними значеннями початкового списку


Задача 8. Заповнити список парами чисел 1,2,3,4,5

spysok=[]
for nomer in range(10):
    k=(nomer//2)+1
    spysok.append(k)
print(spysok)

або

spysok=[]
for k in range(1,6):
    spysok.append(k)
    spysok.append(k)
print(spysok)


Застосування цих знань

Для пограбування банку :)


1) Визначити, чи банк успішний (знайти суму всіх елементів списку, рішення є на сайті). Якщо загальна сума менша 0, то не будемо його грабувати :)

2) Визначити, скільки коштів лежить у банку (знайти суму додатніх елементів списку, скористайтесь задачами 2 і 3)

3) Визначити, скільки людей залучати до пограбування (знайти кількість додатніх елементів. у відео-уроці розглянуто пошук кількості парних чисел. Аналогічно шукаємо кількість додатніх, потрібно лише змінити умову).

4) Визначити, скільки грошей отримає кожен з грабіжників (знайти середнє арифметичне додатніх елементів списку).




26 березня 2021 року

Тема "Алгоритми опрацювання списків. Знаходження довжини списку".

Опрацюйте теоретичний матеріал. Зробіть конспект у зошити.

Перегляньте навчальне відео




23 березня 2021 року

Тема "Введення та виведення табличних величин через графічний інтерфейс. Практична робота"

Виконайте завдання практичної роботи

Завдання 1. Зміна ціни (12 балів)
У магазині одягу існує гнучка система зміни ціни. Кожного тижня товар змінював свою ціну за таблицею:
1 тиждень на 10% Підвищення
2 тиждень на 5% Підвищення
3 тиждень на 7% Зниження
4 тиждень на 10% Зниження
У вибраному середовищі програмування створіть проект Знижки, у якому за введеною вартістю товару можна обчислити:
1) значення ціни товару протягом кожного тижня та вивести їх на екран у вигляді таблиці (списку) значень;
Примітка. Щоб знайти результат збільшення ціни а на 1 %, виконують дію: а * 1,01, щоб зменшити на 1 %, виконують дію: а * 0,99;
2) відсоток зміни ціни протягом місяця, як добуток відсоткових змін кожного тижня.



Завдання 2. Кислотність ґрунтів (12 балів)
На 10 земельних ділянках було проведено обстеження рівня pH ґрунту. Результати обстеження подано в таблиці:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
5 6 7 3 9 8 4 5 7 5
У вибраному середовищі програмування створіть проект Ґрунти, у якому можна визначити кількість земельних ділянок з кислими (pH менше 7), з нейтральними (pH = 7) та лужними (pH більше 7) ґрунтами.




Завдання 3. Гра (12 балів)
На деякій гральній дошці, яка має форму прямокутної таблиці з 5 стовпців і 5 рядків, випадково розміщуються білі та чорні фігури. У вибраному середовищі програмування створіть проект Гра, у якому після запуску гри фігури розташовуються в таблиці та виводиться повідомлення, фігур якого кольору на полі для гри виявилося більше.

 


Виконайте завдання тесту



19 березня 2021 року

Тема "Введення та виведення табличних величин. Графічний інтерфейс".


Опрацюйте навчальну презентацію та виконайте завдання
















29 січня 2021 року

Етапи створення бази даних. Ключові поля.






19 січня 2021 року


Тема "Бази даних в інформаційних системах. Поняття моделі подання даних. Основні моделі подання даних"

Опрацюйте навчальну презентацію 


Повторіть навчальний матеріал попереднього уроку.

Для оцінювання виконайте завдання тесту

Бажаю успіху!


15 січня 2021 року

Тема "Поняття бази даних. Поняття, призначення й основні функції систем управління базами даних" 

Оскільки у ваших підручниках даної теми немає, тому пропоную ознайомитися з теоретичним матеріалом за покликанням та зробити у зошитах короткий конспект.

Також для кращого розуміння теми пропоную переглянути навчальне відео











































































Файли заготовки "Табличний процесор"


Немає коментарів:

Дописати коментар